יום רביעי

מבעל ידע לבעל עסק

בשעה טובה, סיימת ללמוד, קיבלת תעודה, יש לך כישרון ואתה לא רוצה לעבוד בשביל אף אחד אחר. הדבר ההגיוני הבא לעשות הוא כמובן לפתוח עסק! הנה הגשמת את חלומותייך והפכת לבעל עסק. על הנייר כמובן.

נוסיף לכך שבמציאות הישראלית קרוב לוודאי שתוך 5 שנים תסגור אותו. מדוע? כי שרידות העסקים בישראל מצביעה על כך ש-70% מהעסקים נסגרים בתוך חמשת השנים הראשונות לעסק. זו הסטטיסטיקה העסקית בישראל.

ולכן, הדבר הראשון שיש להבין הוא שברגע שפתחת עסק אתה נדרש כעת למיומנויות וכישורים בתחום היזמות והניהול. אתה כבר לא סטודנט. אתה יזם. ויזם הוא לא סטודנט. מה לעשות שלא כל מי שמבין בקפה, יהפוך לבעל עסק מצליח, לא כל שף מ-ע-ו-ל-ה, יהפוך לבעל מסעדה מצליחה ולא כל מכונאי מצויין יהיה בעל מוסך משגשג. וגם לא כל מי שהיא בשלנית מצויינת תהיה בעלת קייטרינג, מסעדה או בית קפה מצליחים.

היינו, תעודה וכישרון אינם הערובה להצלחה עסקית. הערובה להצלחה עסקית קשורה בראש ובראשונה למנטאליות של יזם ולעשייה בעלת אופי יזמי עסקי מובהק. המנטליות = חשיבה וגישה. העשייה = פעולות.

דוגמא בסיסית למנטאליות של סטודנט בעסק קשורה לשיווק ומכירה. כשבעל עסק מתנהל כמו סטודנט (-בלי להעליב כמובן) הוא עשוי להגיד אמירות כגון: "אני מאוד אוהב את התחום שלי או את מה שאני עושה, אני רק לא אוהב את התחום של השייוק והמכירות". זו אמירה שמאחוריה תפיסה שגויה של מה זה אומר להיות בעל עסק? יש כאן גם חוסר הבנה בנוגע ל - מה זה שיווק? וייתכן בכלל ומסתתרת איזו שהיא דעה קדומה ביחס לאנשי שיווק. האם מכאן תגיע ההצלחה הגדולה, אני בספק.

לעומת זאת, יזם מבין שהכובע הראשון שלו בעסק זה כובע השיווק והא עסוק כל הזמן בשיווק העסק שלו. כמובן שעדיף שלא יעשה זאת בצורה אגרסיבית או דוחפת (Push), שעושה בדיוק את ההיפך וגורמת אפילו לנזק תדמיתי, אלא בצורה של שיווק אטרקטיבי או מורשה (Pull). על כך בפעם אחרת.

לסיכום, העובדה שאתם מומחים בתחום מסוים, עדיין לא מספיקה בשביל לנהל עסק מצליח. העובדה שאתם בעלי תעודה וכישרון אף היא לא מספיקה. אלו הם תנאי הסף לפתיחת עסק. מכאן והלאה יש לשנות פאזה בראש ובהתנהגות/ התנהלות העסקית בכדי להגיע לתוצאות הרצויות לכם.

בררו ביניכם לבין עצמכם: "מתי אתם חושבים ומתנהלים בעסק שלכם כמו סטודנט ולא כמו יזם?" ופשוט הפסיקו את החבלה העסקית הזו. התעוררו אתם יזמים ובעלי עסק.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה